1. بیانیه اختتامیه همایش ملی فرهنگ و تکنولوژی «تشکیل دبیرخانه دائمی همایش فرهنگ و تکنولوژی با همکاری دانشگاه شریف، تهران و باقرالعلوم(ع) قم | |
آنچه انگیزهی اصلی برگزاری این همایش بود و پس از برگزاری آن و طرح نظرات صاحبنظران، بیش از پیش قوت گرفت، ضرورت توجه و پرداخت به نقش دو سویهی فرهنگ و تکنولوژی در اثرگذاری بر یکدیگر بود، مسئلهای که به علت شکاف موجود میان صاحبنظران عرصهی فرهنگ و علوم انسانی و متخصصین حوزهی تکنولوژی در جامعهی ما، مورد غفلت و بیمهری قرار دارد. | |
2. نشستهای موازی آسیب شناسی تکنولوژی در روز دوم همایش ملی «فرهنگ و تکنولوژی» | |
در روز دوم همایش «فرهنگ و تکنولوژی» شش نشست موازی تحت عناوین تکنولوژی در الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، آسیب شناسی بنیادین تکنولوژی مدرن، تکنولوژی و سبک زندگی، طب جدید و مسأله سلامت، صنعت و مسأله محیط زیست، انسان-خانواده و سلامت روانی برگزار شد و طی این نشست ها میهمانان حاضر به ارائه نظرات خود در این موضوعات و بررسی مقالات ارائه شده پرداختند. | |
3. نشست «آسیب شناسی سیاستگذاری علم و تکنولوژی در جمهوری اسلامی»؛ بخش پایانی روز اول همایش ملی «فرهنگ و تکنولوژی» | |
نادری: زمانی که ما از سیاستگذاری تکنولوژی در ایران صحبت می کنیم تفکر ما با بحث تکنیک زدگی و غرب زدگی در گفتمان جمهوری اسلامی عجین می شود. / طباطباییان: مهم ترین آسیب در حوزه سیاستگذاری در ایران ضعف در تقسیم کار ملی بین نهادهای درگیر در توسعه علم فناوری کشور است. / سوزنچی: ایران هنوز تکلیف خود را با انقلاب فناوری نمی داند. در واقع مساله ما با فناوری نیست بلکه مساله با انقلاب های فناوری است. | |
4. محمد علی مرادی: مسلمانان کورکورانه وارد تکنیکی جهانی شده اند | |
علمای ما می تواند تئولوژی جدیدی سازمان دهند که متکی به سوژه است و نسبت آن با طبیعت و خدا تغییر خواهد کرد تا بتواند ورودشان به جهان امروز بیس های نظری پیدا کند مانند کارهای ابن سینا که از منطق ارسطویی استفاده می کرد | |
5. دکتر علم الهدی: بنیاد زندگی مدرن «استفاده» است، بنیاد زندگی اسلامی «استفاضه» | |
رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: توسعه در جامعه اسلامی بر تعالی حیات مدنی یعنی با نظام ارزشها بنا میشود و معنا مییابد، اما در پارادایم مدرن توسعه یعنی بهبود شرایط زندگی و افزایش رفاه. | |
6. رضا داوری اردکانی: نمیتوان اثر تخریبی تکنولوژی را نادیده گرفت | |
دوران جدید ذات تکنیک تغییر کرده و دیگر تکنیک یک هنر و صنعت نیست، این سخن به معنای توصیه بر اهتمام بر تکنیک یا بد دانستن آن و نهی از تکنیک نیست. بلکه سخن از حقیقتی است که اکنون میبینیم و موجود است. | |
7. حجت الاسلام پارسانیا: برای تغییر عالم باید فرهنگ دگرگون شود | |
برای دگرگون کردن، عالم فرهنگ نیز باید دگرگون شود، برای اینکه این اتفاق بیافتد باید غفلتها زدوده شود زیرا این عالم در تعامل آدم و عالم شکل گرفته و اینکه آدم از جوار خدا رانده میشود نتیجه غفلت، استکبار و احتجاب اوست. | |
8. حجت الاسلام غلامی: برخیها رویکرد تکنولوژی ستیزی را انتخاب کردند | |
رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی صدرا با بیان اینکه پشت به تکنولوژیهای موجود واقع بینانه نیست، گفت: نباید پیشرفتهای تکنولوژی احساس غررو در انسان ایجاد کند. شاید ۹۰ درصد آنها با نیت خوب باشد. | |
9. مصطفی تقوی: نظام تکنیکی موجود مبتنی بر ارزش های سرمایه داری است / باید به نظام تکنیکی مبتنی بر ارزش دینی برسیم. | |
تقوی با بیان این موضوع که نظام تکنیکی موجود مبتنی بر ارزش های سرمایه داری است افزود: می توان با توجه به سه مقام بیان شده تحت تاثیر نظام ارزشی دینی عمل کرد و نظام تکنیکی مبتنی بر ارزش دینی ایجاد کرد. | |
10. علی پایا: فقه می تواند به بهینه سازی مهندسی و علوم انسانی کمک کند/ علوم انسانی می تواند به ابزاری در خدمت ایدئولوژیها تبدیل شوند | |
دکتر علی پایا استاد دانشگاه وست مینیستر انگلستان صبح امروز در همایش فرهنگ و تکنولوژی با بیان اینکه علوم انسانی و اجتماعی در وجه تکنولوژیک خود می توانند به ابزاری در خدمت ایدئولوژیها تبدیل شوند، گفت: علوم انسانی و اجتماعی ازجمله فقه می توانند به صورت مشترک به بهینه سازی مهندسی و علوم انسانی و اجتماعی مدد رساند. | |
11. حجتالاسلام علیرضا پیروزمند: نوع تولید در تکنولوژی به شدت تحت تاثیر فرهنگ است | |
همه سطوح فرهنگی یک پا بر عوامل فرهنگی دارند و یک پا بر محصولات تولیدی، در این معنا ابزار تولید نقش واسطه را میان فرهنگ و محصولات تکنولوژیک بازی میکنند. | |
12. محمدرضا اسدی: ارتباط دین و تکنولوژی در گروی تعریف دقیق از تکنولوژی است | |
تکنولوژی به تولید و مصرف انبوه دعوت میکند ولی دین به قناعت در تولید و مصرف، تکنولوژی کمیت آفرین است و دین کیفیت محور، تکنولوژی تنوع طلب است و دین تنوع طلبی را برنمیتابد. | |
13. رضا سلیمان حشمت: ظهور تکنولوژی با مناسبات فعلی، فرهنگ را با خطر جدی مواجه میکند | |
نه گفتن به تکنولوژی از باب تذکر صورت میگیرد نه از باب نفی آن و نباید اینگونه تلقی شود که ما مخالفتی با علم و تکنولوژی داریم. تکنولوژی بی تردید ضرورت دارد و در زمانه ما امری لازم است و از نظر دینی و قرآنی هم منعی برای استفاده از آن مطرح نشده است. | |
14. مهدی معینزاده: سرچشمه تکنولوژی و جدایی نظر و عمل یکی است | |
در تفکر تکنیکی سنخ و روابط موجود ضوابط علی و معلولی است نه روابط دالی و مدلولی و محل تکنولوژی نیز همینجاست. لذا جایی که سنخ روابط آن آیه و نشانه است جای تفکر غیرتکنولوژی است. | |
15. ابراهیم فیاض:با پذیرش ساختار جهانی شدن، دین هم عقیم میماند | |
ما معمولا در مواجهه با مشکلات فرهنگی یا غرب را متهم میکنیم و یا خودمان را، گفت: کمتر اتفاق میافتد که به شکل فرآیندی و ساختاری به موضوع نگاه کنیم. باید سعی کنیم پیش از آنکه متهمی پیدا کنیم ببینیم ساختار چه تاثیری در وضعیت موجود داشته و دارد. به نظر من ساختار به صورت جبری ما را بازتولید میکند و ما از این غفلت میکنیم. | |
16. حسن بنیانیان: نخبگان جامعه ما در زندان نامرئی غرب به سر می برند | |
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اگر بخواهیم جامعه اسلامی در روند توسعه اقتصادی خود معنویت را هم ارتقاء بخشد، باید درون آن هم اتفاقاتی بیافتد یعنی مثلا همان بانک باید به صورتی عمل کند، که کارمندان از گرایش های اخلاقی دوری نکنند. به این نوع برنامه ریزی، «مهندسی فرهنگی» می گویند که به اصلاح پیامدهای فرهنگی نظام های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و قضایی می پردازد. | |
17. نگران مغفول ماندن فرهنگ از مدل و برنامههای توسعه هستم/ فرهنگیسازی توسعه با دو راهبرد | |
استاد دانشگاه تربیت مدرس عصر روز گذشته در همایش ملی "فرهنگ و تکنولوژی" با بیان اینکه منظور از فرهنگیسازی توسعه تقویت و شارژ فرهنگی توسعه است، گفت: نگران مغفول ماندن فرهنگ از مدل و برنامههای توسعه هستم، چون سهم فرهنگ به درستی اَدا نشده است. | |
18. توسعه یافتگی در ادبیات متعارف به معنای غربی شدن است | |
عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در ادبیات متعارف توسعه، توسعه یافتگی به مثابه غرب است و فرآیند توسعه هم به مثابه غربی شدن است. در نتیجه توسعه در ادبیات متعارف به معنی توسعه اقتصادی است. | |
19. هنوز ذهن جامعه ما نسبت به تکنولوژی گیج و گنگ است | |
عضو هیات علمی فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هنوز ذهن جامعه ما در ایران و احساس ما نسبت به تکنولوژی گیج و گنگ است و همچنان برای اتخاذ یک نظم تاریخی برای رسیدن یا مواجه شدن با تکنولوژی فلج است. | |
20. تکنولوژی از مهمترین عوامل تهی شدن زندگی از عالم معناست/ بزرگترین رسالت متفکران ایرانی چیست | |
استاد دانشگاه جرج واشنگتن در یک سخنرانی ضبط شده که در همایش «فرهنگ و تکنولوژی» پخش شد با بیان اینکه بزرگترین رسالت متفکران ایرانی این است که تحلیلهای عمیق درباره عواقب تقلید از تکنولوژی جدید ارائه دهند، گفت: یکی از مهمترین عوامل تهی شدن زندگی مردم از امر قدسی و عالم معنا تکنولوژی جدید بود که در کشور ما نیز تا حدودی اتفاق افتاده است. | |
21. تکنولوژی جدید عمدتاً در دست اغنیاست/ لزوم ایجاد مطالعات میان رشته ای بین علوم پایه و علوم انسانی | |
دکتر گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تکنولوژی در گذشته به دنبال علم نبود، بلکه کشف بشر بود، یعنی بشر به دنبال رفع نیازهایش به تکنولوژی دست یافت و آثارش خیلی محدود بود اما در عصر جدید تکنولوژی ناشی از عمل بشر است. تکنولوژی قدیم مثل دوچرخه خیرش آن بود که فقیر و غنی از آن بهره مند بودند، اما تکنولوژی جدید عمدتاً در دست اغنیا و قدرتمندان است. | |
22. تکنولوژی متأثر از جهان شناسی و انسان شناسی است/ اسلام با علوم پایه تکنولوژی پیوند ندارد | |
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در همایش «فرهنگ و تکنولوژی» با بیان اینکه تکنولوژی متأثر از جهان شناسی و انسان شناسی است، گفت: وقتی بشر به سمت تکنولوژی می رود که نیازی را شناسایی کند و تلقی از نیازهای انسان او را به سمت نوعی تکنولوژی پیش می برد. | |
23. نداشتن تجهیزات و امکانات عامل عدم پیشرفت علمی، صنعتی و فناوری نیست/ فرهنگ روح فناوری و توسعه است | |
رئیس دانشگاه صنعتی شریف در مراسم افتتاحیه همایش ملی «فرهنگ و تکنولوژی» با بیان اینکه این تصور اشتباه است که فکر کنیم نداشتن تجهیزات یا امکانات عامل عدم پیشرفت علمی، صنعتی و فناوری است، گفت: مهمترین مسئله تربیت انسانهای پاکنهاد در عرصه تحقیقات علمی و فرهنگی است زیرا فرهنگ در این معنا روح فناوری و توسعه است. | |
24. قابل توجه نویسندگان محترم مقالات | |
25. فرمت ارسال متن کامل مقالات | |
قابل توجه تمامی عزیزانی که چکیده مقاله آنها مورد قبول داوران واقع گردیده است ... | |
26. چکیده مقالات پذیرفته شده جهت ارسال متن کامل مقالات | |
27. تمدید مهلت ارسال خلاصه مقالات تا 15 اسفندماه 1392 | |
28. انتشار مقالات منتخب در فصلنامه علمی - پژوهشی "دانشگاه اسلامی" | |